NIKADA SKUPLJI, A NAJTRAŽENIJI Jagma za polovnim automobilima ne jenjava

Šta će se voziti posle rampe za uvoz i subvencija?

Dok Evropa pravi planove kako da do 2035. godine zabrani prodaju automobila s unutrašnjim sagorevanjem i pređe na ekološki prihvatljivija, u Srbiju svake godine i pored poskupljenja stiže na desetine hiljada polovnih vozila.

Uz to, naša zemlja je jedina u regionu koja i dalje dozvoljava uvoz automobila sa evro 3 motorom. Većina „polovnjaka“ prodatih 2022. godine starija je od deset godina, a oni koji se voze su praktično punoletni. Država će dogodine subvencionisati kupovinu novijih dizelaša sa 102 miliona evra.

Srbija je na dnu evropske liste po starosti vozila. Prema podacima MUP-a, u proseku su stara 17,3 godine. Iako su polovnjaci 25 odsto skuplji nego prošle godine, njihov priliv na naše drumove nije se smanjio. To je, kažu upućeni, rezultat velike tražnje.

„Prema podacima, prošle godine je uvezeno više od 132.000 polovnih vozila u Srbiji. Dominantno se trgovalo automobilima koji su proizvedeni između 2007. i 2010. godine, dakle reč je o vozilima mahom sa standardom evro 4 i oni čine 38 odsto ukupne prodaje polovnih automobila. Ono što je svakako podatak koji jeste zanimljiv jeste da je od svih prodatih automobila 80 odsto starije od deset godina“, ističe Petar Veličković sa sajta „Polovni automobili“.

Dve trećine su dizelaši, najčešće iz Italije i Nemačke. Uprkos uvreženom mišljenju da Srbija i zemlje regiona postaju svojevrsno groblje nemačkih odbačenih vozila, zvanična statistika govori drugačije.

„Balkanske zemlje nisu ni u deset najvećih uvoznika uopšte nemačkih polovnjaka, a jedan od razloga je cena, a ona je nikad veća ove godine. U januaru ove godine prosečno polovnog automobila na nemačkom tržištu cena je bila 28.500 evra, što je čak za 3.000 evra više nego u januaru prošle godine i predstavlja rekord od kada se ova statistika vodi“, izveštava Nenad Radičević, dopisnik RTS-a iz Nemačke.

Koji se automobili najviše voze

A cena diktira – u Srbiji se najviše voze automobili sa evro 3 i evro 4 motorom. Rampa za njihov uvoz, posle više pokušaja, mogla bi konačno da se spusti naredne godine.

U planu je i podmlađivanje voznog parka i sklanjanje sa ulica oko 140.000 starih automobila. Cilj je da se recikliraju vozila sa evro 1, 2 i 3 motorom.

Svako ko bude reciklirao ove evronorme ostvariće pravo na subvenciju od države, subvenciju za kupovinu putničkog automobila u iznosu od 2.100 evra. Za kupovinu automobila evro 6 norme predviđeno je Programom da se minimum evronorme za uvoz i za prvu registraciju polovnih automobila podigne na evro 5 od 2024. godine, a zatim od 2025. godine na evro 6 evronormu“, najavljuje Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

Za subvencionisanu kupovinu novijih dizelaša država će dogodine izdvojiti 102 miliona evra. Dodatnih dva i po miliona već se deli onima koji kupuju električna i hibridna vozila. Kroz sličan program protekle godine kupljeno je 625 takvih automobila. I dalje su izuzetak na našim putevima.

Ostavite komentar